
Національний банк України є центральним органом державного управління, юридичний статус, завдання, функції, повноваження і принципи організації якого визначаються Конституцією України, ЗУ «Про Національний банк України» та іншими законами України.
Інституційна незалежність Національного банку є запорукою макроекономічної стабільності та «червоною лінією» у відносинах із зовнішніми партнерами України, зокрема Міжнародним валютним фондом, який є основним джерелом підтримки, що забезпечує стабільність економіки України сьогодні.
Питання забезпечення належної інституційної незалежності НБУ було і залишається однією із ключових умов у перемовинах із зовнішніми партнерами, адже неможливо проводити збалансовану монетарну політику, підтримку цінової стабільності тощо, якщо немає достатніх важелів та гарантій зі сторони держави.
Саме тому, банківська спільнота стурбована будь-якими намаганнями втручання в діяльність державних органів шляхом заборони посадовій особі виконувати свої повноваження та здійснювати будь-яку діяльність на займаній посаді.
Без будь-якого наміру втручатись у процес правосуддя в Україні, банківська спільнота вбачає у цьому рішенні можливість блокування роботи не лише регулятора банківського ринку, а й будь-якого іншого державного органу, адже за логікою судді достатньо подати позов, у забезпечення якого просити про заборону посадовій особі виконувати свої повноваження.
Сьогодні ми маємо такий прецедент щодо одного члена Правління НБУ, але які наслідки прийняття подібних рішень? Чи може держава жити та нормально функціонувати, в умовах, коли рішенням судді районного суду можна фактично на невизначений строк (до розгляду справи по суті) заблокувати роботу державного органу, який щоденно зобов’язаний реагувати на зміни в економіці країни?
НАБУ, як представник банківської спільноти, завжди підтримував та підтримуватиме необхідність зміцнення інституційної незалежності Національного банку України, адже це є однією з основних умов розвитку не лише банківського сектору, а й усієї економіки України.
Тому, ми вважаємо, подібні рішення районного суду деструктивними та такими, що прямо шкодять інтересам нашої держави. А в період виборів – створюють додаткові структурні дисбаланси, що призводить до розхитування ситуації в країні.
Тим паче, що Уряд України у Меморандумі з МВФ гарантував, що політика щодо незалежності Національного банку залишатиметься незмінною. Як зазначається в меморандумі, уряд України залишається повністю відданим забезпеченню інституційно сильного та незалежного Національного банку України, який зберігатиме безперервність своєї політики таргетування інфляції у рамках гнучкого режиму валютного курсу та з зосередженням на підтримці фінансової стабільності.