НАБУ, НБУ, ЦКР и EBA против предоставления Укрпочте полномочий банка, не получая лицензию

НАБУ, НБУ, ЦКР и EBA против предоставления Укрпочте полномочий банка, не получая лицензию
Зареєстрований у парламенті законопроект № 6601 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо фінансових послуг у галузі поштового зв’язку» дозволить функціонувати Укрпошті як банк, проте без отримання банківської ліцензії, участі в ФГВФО та без необхідності виконувати всі нормативні вимоги НБУ, у тому числі по фінансовому моніторингу та відповідності капіталу, які сьогодні діють до банків України. НАБУ, НБУ, ЦКР та EBA переконані, що прийняття закону негативно позначиться на регулюванні ринку банківських послуг та призведе до  викривлення умов конкуренції на ньому.
 
Згідно тексту законопроекту, держпідприємство поштового зв’язку без отримання банківської ліцензії зможе відкривати та обслуговувати поштові рахунки, які стануть аналогами банківських рахунків як фізичних, так юридичних осіб. Залучати їх кошти на депозити, здійснювати емісію платіжних карток та проводити розрахункові і валюто-обмінні операції. 
 
Проте, законопроектом не передбачено участі Укрпошти в системі гарантування вкладів фізичних осіб та необхідність відповідати вимогам системи банківського нагляду НБУ, зокрема обов’язку щодо ідентифікації клієнтів.
 
Натомість згідно законів України «Про банки і банківську діяльність», «Про Національний банк України» та «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» банки зобов’язані отримувати ліцензію НБУ на здійснення банківських операцій, бути членами ФГВФО та сплачувати відповідно внески до Фонду. Також банки повинні неухильно виконувати усі вимогу до нормативів та економічної діяльності, включаючи обов’язкову ідентифікацію клієнтів,   подання регулярної звітності до НБУ та необхідність проходження перевірок регулятора з імовірністю застосування заходів впливу до банків. А мінімальний розмір статутного капіталу для новоствореного банку повинен становити не менше 500 млн. грн.
 
Крім того, банки повинні дотримуватися чималої кількості спеціальних норм, наприклад, щодо фінансового моніторингу, валютного контролю, банківської таємниці та порядку її розкриття, спадкування коштів на рахунках та багато іншого, що відповідно до законодавчої термінології стосуються банків та банківських рахунків.
 
Жодна з цих вимог не передбачена законопроектом № 6601 і в разі його прийняття не буде висуватися до Укрпошти.
 
Полегшені умови здійснення банківських операцій призведуть до створення нерівних умов конкуренції Укрпошти і банків, які надають аналогічні послуги. А також можуть призвести до зловживань з боку клієнтів, які захочуть оминути жорсткі банківські регуляції.
 
«Позитивно, що держава прагне зменшити готівковий обіг коштів та залучити до безготівкових розрахунків неохоплених банками мешканців віддалених куточків України. Але, як і раніше, я неухильно стою на засадах того, що жоден учасник ринку не повинен мати привілеїв або індивідуальних умов. Правила гри мають бути чіткими та зрозумілими для всіх. І ми повинні бути впевненими, що прийняті закони сприятимуть розвитку конкуренції, а не стануть вбивцею конкуренції на ринку банківських послуг», - зауважив голова Ради НАБУ Роман Шпек.

На думку представників банківської спільноти, аби не допустити зловживань та законодавчих колізій, необхідно шукати інші шляхи трансформації та подальшого розвитку Укрпошти як оператора поштового зв’язку та фінансової установи.
 
«Банківський ринок та Укрпошта можуть знайти шляхи взаємовигідної співпраці без кардинального перевертання всієї системи і діючих правил з ніг на голову. Мережа Укрпошти нараховує 11,5 тис. офісів, з яких 6,8 тис відділень збиткові. 80% відділень Укрпошти знаходяться в сільській місцевості, де населення не перевищує 2 тис. чоловік. Це ті села, де банківських відділень практично нема і, враховуючи тенденцію до скорочення мереж, навряд чи появляться. І тут Укрпошта може знайти свою прибуткову нішу в якості банківського агента, надаючи необхідні для жителів цих маленьких селищ фінансові послуги», - додає виконавчий директор НАБУ Олена Коробкова.
 
Нагадаємо, що відповідно до схвалених Урядом у лютому 2016 року “Засад стратегічного реформування державного банківського сектору”, однією з цілей реформування визначено зменшення присутності держави на банківському ринку та поступовий продаж більшості державних банків приватним або міжнародним інституційним інвесторам. Представники Уряду постійно наголошують, що поступовий вихід держави з капіталу держбанків і, як наслідок, зменшення «державної» частки на банківському ринку, є пріоритетом даної стратегії. Відтак законопроект № 6601 має готуватись у контексті та з урахуванням стратегії державних банків, у тому числі планів щодо зменшення присутності на держави на банківському ринку. Зокрема, вихід Укрпошти на ринок банківських послуг має плануватись з урахуванням маяків щодо частки державних банків на ринку та їх кількості.
 
У Меморандумі з Міжнародним валютним фондом, підписаному 2 березня 2017 року Україна підтвердила свої зобов’язання щодо реалізації стратегії щодо державних банків. Відтак, на переконання представників банківської спільноти, законопроект повинен узгоджуватися із стратегічними цілями держави щодо розвитку фінансового ринку.