
01.03.2018 відбулося чергове засідання Комітету з питань оподаткування НАБУ. На зібрання були запрошені профільні фахівці банків-членів Асоціації з метою обговорення та формулювання позиції банківської системи з таких питань:
-
- Формування аргументації щодо відображення в податковому обліку суми коштів перерахованих до ФГВФО, з урахуванням діючих нормативно-правових актів.
- Обговорення відповіді ДФС стосовно визнання безнадійною заборгованості за кредитами суб'єктів з місцем знаходження (місцем проживання) на території АР Крим та окремих районів Донецької та Луганської області (у вкладені)
- Запит банку щодо незастосування санкцій за невчасну публікацію у лютому 2018 та перенесення терміну початку публікації банками інформації відповідно до постанови №11 Правління Національного банку України від 15.02.2018.
Члени Комітету з питань оподаткування та обліку та банки-члени НАБУ обговорили аргументи для захисту прав банків у відповідь на агресивну фіскальну політику податківців у питанні обов’язкових зборів, до якої вдалися податківці при проведенні перевірок діяльності банків в 2018 році.
Мова йде про конфлікт, який спричинили податківці, хибно трактуючи положення Закону України №4452 «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» та норми п.п. 140.5.9 статті 140 ПКУ стосовно обов’язкових зборів, що сплачуються банками до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
Члени Комітету та запрошені представники банків зазначили, що на підставі вимог Закону №4452 у день отримання банківської ліцензії банк набуває статусу учасника ФГВФО та зобов’язаний сплачувати збори до Фонду згідно з цим законом.
Слід нагадати, що історія цього збору пов’язана безпосередньо з податковим законодавством. До 2011 року обов’язкові зборі (платежі) як збори до Фонду (початковий, регулярний, спеціальний), судовий збір, збір на обов’язкове державне пенсійне страхування та державне мито були визначені ст. 14 Закону України «Про систему оподаткування (втратив чинність 01.01.2011) у групі загальнодержавних податків і зборів. І хоч з набуттям чинності Кодексом ці обов’язкові платежі були виключені з податкової системи і на сьогодні регулюються спеціальним законодавством, економічна суть збору до ФГВФО не змінилася.
Вирішити цю колізію можливо, лише отримавши чітку позицію Міністерства фінансів, яке регулює фінансову політику в країні.
Учасники зібрання зосередилися також на відповіді ДФС стосовно визнання безнадійною заборгованості за кредитами, які надані позичальникам у Криму та в зоні АТО. Присутні зазначили, що ДФСУ надала «відповідь без відповіді», в найкращих традиціях епістолярного жанру. Відтак банк-ініціатор цього питання повторно надіслав запит до податківців.
Третє питання було присвячене Постанові №11 НБУ, яку банки отримали 20.03.2018 з вимогою вже 25.02.2018 оприлюднити на офіційних сайтах банків звітність згідно з новими правилами.
Оскільки не всі банки в лютому встигли вчасно змінити розділи власних сайтів і замовити програмне забезпечення для обробки даних відповідно до вимог додатків Постанови №11, які не збігаються з формами №10, 600, 321, 611, було схвалене рішення звернутися з листом до НБУ, в якому просити:
1) не застосовувати штрафні санкції до банків, які у встановлені Постановою № 11 терміни не встигли розмістити потрібну інформацію;
2) дозволити банкам здійснювати розміщення інформації на власних сайтах, починаючи з даних звітності станом на 01 березня 2018 року;
3) для складання інформації «Економічні нормативи та ліміти відкритої валютної позиції» і звірки з алгоритмами у АРМ НБУ «Статзвітність» відкрити для банків можливість в меню файлу 01 «Дані про залишки на рахунках» розрахунок та формування звіту N1D_11 «складові економічних нормативів, лімітів відкритої валютної позиції та їх значення по банку», який був закритий для банків з 11.05.2013.
Наприкінці зустрічі експерти Комітету ділилися досвідом та відповідали на запитання профільних фахівці банків.
Комітет з питання оподаткування та обліку дякує всім учасникам засідання за слушні поради, проактивність та інформацію про підсумки податкових перевірок.