
Вже наступного року нескінченний «тимчасовий» мораторій на продаж сільгоспземлі в Україні може піти в історію.
НАБУ, як незалежне банківське об’єднання та активний учасник Громадської Коаліції за скасування мораторію щодо купівлі-продажу земель сільськогосподарського призначення, беззаперечно підтримує цей важливий крок і виступає за відкриття та формування у нашій державі прозорого ринку сільськогосподарських земель.
Ми наголошуємо на тому, що запроваджений у 2001 році мораторій досі справляє величезний негативний вплив на численні сфери суспільного та економічного життя України та прямо порушує конституційні права власників землі, бо позбавляє людей права розпоряджатися своєю власністю. Тим більше, що вже є рішення Європейського суду з прав людини, який однозначно вирішив, що мораторій є незаконним, та постановив, що в разі подовження мораторію, ЄСПЛ присуджуватиме компенсацію майнових втрат для позивачів.
Відкриття ринку землі дасть поштовх економіці. За прогнозами Європейської бізнес-асоціації, після скасування мораторію в Україну прийдуть додаткові інвестиції в розмірі як мінімум $2 млрд., а темпи зростання ВВП підвищаться на 1,5-2% на рік. Разом з тим, згідно з розрахунками Світового банку, річний обсяг виробництва сільгосппродукції може збільшитися на $15 млрд.
Угіддя у власності – це можливість і стимул залучати кошти на розвиток бізнесу. Після зняття мораторію власники ділянок отримають кращий доступ до банківських кредитів, оскільки матимуть змогу передати землю в заставу. На розширення можливостей кредитування реального сектору економіки чекають і банки.
Але щоб старт ринку сільськогосподарської землі відбувся максимально ефективно і позитивно для всіх учасників, необхідно забезпечити кілька умов: аграрії повинні мати пріоритетне право викупу землі, яку обробляють; банки повинні мати право отримувати землю у власність – можливо, й тимчасово, але без обмежень щодо площі; продаж землі має відбуватись через прозорі, конкурентні механізми; необхідно запровадити ефективні програми фінансової підтримки малих та середніх господарств з метою здешевлення кредитів на придбання землі та зменшення ризику за такими кредитами для банків.
Наразі, виконати ці умови і звести до мінімуму реальні та уявні ризики земельної реформи цілком можливо. Необхідні для цього механізми та інструменти відомі. Політична воля влади до реформ також є.
Жодних причин для чергового відтермінування на невизначений час запуску ринку землі сільськогосподарського призначення немає, тому вже найближчим часом держава повинна сформувати законодавчу базу та забезпечити громадянам конституційне право власності на землю, а країні – економічне зростання.
Далі буде!