Нагадуємо, Закон про платіжні послуги №1591-ІХ уже набув чинності, але почне діяти з 1 серпня 2022 року (водночас розділ щодо відкритого банкінгу діятиме лише з 1 серпня 2025 року). Закон створює умови для запровадження в Україні концепції відкритого банкінгу, що змінює правила гри: відтак, клієнт тепер не буде прив'язаний до конкретного банку та його мобільного додатка — з'являється зовсім нове поле конкуренції.
Уже незабаром клієнт зможе, як і раніше, користуватися послугами одного банку, а інтерфейс і навіть електронний платіжний засіб обирати окремо – серед доступних на ринку пропозицій.
На круглому столі обговорили такі питання:
Що дасть ринку відкритий банкінг?
Конкуренція на рівні інтерфейсів підштовхуватиме до розвитку гнучкі й технологічні фінтек-компанії, що не стикаються з банківським регулюванням. Відкритий банкінг також може змінити підхід банків до роботи. Нова система спонукатиме їх до передачі деяких аналітичних і допоміжних функцій на аутсорс.
Закон унікальний також і тим, що створює простір для розвитку нових моделей ведення бізнесу, екосистем і маркетплейсів. Банки отримають більшу конкуренцію у традиційно своїх сегментах ринку. Крім цього, банки зможуть розширювати доступ до тих сегментів ринку, які сьогодні недосяжні або надто складні для них.
Навіщо українцям і фінансовому ринку нові види рахунків?
Закон передбачає два нові види рахунків – платіжні та розрахункові (не варто плутати з поточними рахунками, які теж звикли називати розрахунковими).
Платіжні рахунки наближають фінкомпанії до банківського формату надання послуг. Вони зможуть випускати картки, що їх можна буде використовувати для розрахунків або отримання кредиту, як і банківські картки.
Розрахункові рахунки забезпечуватимуть проведення виплат і водночас чітко відділятимуть власні кошти фінкомпаній від клієнтських коштів у розрахунках. Це сприятиме розвитку безпечніших і зручніших платіжних сервісів.
Які можливості відкриває закон для пересічних українців?
Українці отримають можливість вибирати не конкретного надавача послуг, з усім "пакетом" послуг, а власне самі послуги в різних надавачів — так, як буде зручно клієнту.
Варто зазначити, що сам по собі закон не принесе всіх цих змін за помахом руки. Попереду — шлях розроблення й стандартизації відкритих API, адаптації внутрішніх процесів, формування кращих практик.