Банки обурені незаконними податковими штрафами

Банки обурені незаконними податковими штрафами

Державна фіскальна служба України продовжує трактувати норми Податкового кодексу України по-своєму. На цей раз суперечки між банками і фіскалами стосуються питання визначення розміру балансової вартості активів, що береться для розрахунку ліміту резерву для цілей оподаткування. Така неузгодженість вкрай негативно впливає на результати економічної діяльності та процес проведення перевірок банківських установ. Тому банки очікують від Міністерства фінансів Узагальнюючу податкову консультацію

Дії Державної фіскальної служби (ДФС) при проведенні податкових перевірок в банках знову стали темою жвавого обговорення в банківських колах. Нещодавно під час податкової перевірки в одному з банків фіскальна служба безпідставно не врахувала в базу сукупної балансової вартості активів для розрахунку ліміту, активи, за якими не сформовано резерв. Після чого ДФС донарахувала податок на прибуток та штрафні санкції без обґрунтованого їх розрахунку.

«Вже не перший раз виникає ситуація, коли всупереч логіки і здорового глузду, фіскальна установа трактує статті Податкового кодексу та міжнародні стандарти фінансової звітності на свій розсуд. НАБУ неодноразово пояснювала необґрунтованість претензій ДФС, зверталася до Мінфіну з проханням вплинути на перегляд позиції фіскальних органів. Хоча нас було почуто, ситуація залишається невизначеною, оскільки офіційно позиція Мінфіну не оприлюднена. Така плутанина призводить до збільшення податкових ризиків для банків, які є одними з найбільших і найсумлінніших платників податків», - вважає Олена Коробкова, виконавчий директор НАБУ.

Позиція ДФС полягає в тому, що балансова вартість фінансового активу, за яким не сформовано резерв відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності (МСФЗ), не враховується для цілей визначення ліміту.

Проте банківська спільнота та експерти провідних аудиторських компаній категорично не погоджуються з даними висновками. Та наполягають, що для визначення граничного ліміту, перевищення розміру резерву над яким збільшується фінансовий результат до оподаткування, має використовуватись сукупна балансова вартість активів, яким притаманний ризик знецінення відповідно до положень МСФЗ, незалежно від факту формування резерву за такими активами.

НАБУ звернулася до Мінфіну, як до центрального органу виконавчої влади, що реалізовує державну фінансову політику, з проханням поставити крапку в ситуації, що склалася. В свою чергу, міністерство у листі на адресу ДФС чітко висловило свою позицію, яка збігається з думкою банківської спільноти.

Як з’ясувалося, Державна фіскальна служба України не вважає лист від Мінфіну офіційним документом, про що 9 березня повідомила під час спільної зустрічі з керівниками Громадської Ради при МФУ. Отже, фіскали не збираються враховувати позицію Мінфіну при проведенні перевірок діяльності банків і надалі.

Враховуючи, що дане питання визначення розміру балансової вартості активів, що береться для розрахунку ліміту резерву для цілей оподаткування врегульоване пунктом 139.3 статті 139 ПК України та виконуються банківськім співтовариством з урахуванням вимог МСФЗ 39, позиція фіскального органу вкрай негативно впливає на результати економічної діяльності та процес проведення перевірок банківських установ. Тобто проблема вже набула небезпечного характеру з податковими ризиками для всієї банківської системи.

Тому НАБУ звернулася до Міністерства фінансів з проханням оприлюднити офіційну позицію на сайті міністерства.


Окрім цього банківська спільнота очікує оприлюднення проекту Узагальнюючої податкової консультації по практичному застосуванню п.139.3 ст.139 ПК України.