Банки підтримують ідею створення інституту фінансового омбудсмена

Банки підтримують ідею створення інституту фінансового омбудсмена
Створення незалежного арбітру у вигляді фінансового омбудсмена (ФО) може стати чудовою альтернативою позасудового вирішення проблемних фінансових питань між споживачем та банком. Наразі обговорюється законопроект про фінансового омбудсмена, який розроблений та підготовлений Проектом USAID «Трансформація фінансового сектору». Презентація відповідного законопроекту відбувалася під час міжнародної конференції «Захист прав споживачів фінансових послуг 2017: шлях до розбудови довіри»

Експерти проекту USAID «Трансформація фінансового сектора» підготували законопроект «Про заснування фінансового омбудсмена». Після його обговорення з учасниками фінансового ринку законопроект буде зареєстрований у ВРУ.

«В будь-якому випадку, запровадження інституту фінансового омбудсмена сприятиме розвитку альтернативних способів вирішення спорів як для банків, так і для інших юридичних та фізичних осіб, що повністю відповідає європейським стандартам», - зауважив під час обговорення цієї теми Роман Шпек, Голова Ради НАБУ.

За словами Тетяни Бурак, експерта із захисту прав споживачів фінансових послуг проекту USAID, яка презентувала законопроект на міжнародній конференції «Захист прав споживачів фінансових послуг 2017: шлях до розбудови довіри», фінансовий омбудсмен буде розглядати скарги споживачів на фінансові установи, які стосуватимуться порушення законодавства при наданні послуг, неналежного виконання або незаконного відмови у наданні послуги.

Споживач зможе поскаржитися омбудсмену, тільки якщо фінансова установа відповіла йому відмовою у вирішенні проблеми або взагалі не відреагувала протягом 30 днів. Натомість цей документ передбачає, що споживачі можуть звертатися до фінансового омбудсмена як зі скаргами на банки та фінансові установи, так і за консультацією з різних напрямків фінансової діяльності. Передбачається також, що фінансовий омбудсмен матиме повноваження для швидкого прийняття рішень - розгляд спорів буде відбуватися в строк не більше 90 днів. У той час як розгляд справи у суді може затягнутися на роки.

Проте фінансування такого органу, як фінансовий омбудсмен, пропонується покласти на плечі банків та інших учасників фінансового ринку. «Наша задача – створити ефективний інститут фінансового омбудсмену, спроможний вирішувати покладені на нього функції, а не зіпсувати саму ідею створення цього органу. А виходить так, що фінансувати інститут ФО буде ринок, а обирати та призначати на посаду фінансового омбудсмена – Кабінет Міністрів України. В цьому немає ані логіки, ані здорового глузду, - зазначив Роман Шпек, Голова Ради НАБУ. – Натомість, необхідно залучити до фінансування цього органу донорів та частково фінансові організації. Відповідно назначати ФО повинні ті, хто його фінансують, а не уряд. Така схема фінансування вже показала свою ефективність на прикладі Бізнес-омбудсмена в Україні, який оплачують декілька донорів-проектів».

У документі також передбачається, що у випадку непогодження з рішенням фіномбудсмена, споживач може звернутися до суду. «А ось юридична особа – учасник ринку - такого права немає. Виходить, що офіс фіномбудсмена утримується за рахунок коштів учасників ринку, але у той же час у них немає абсолютно ніяких прав. Зокрема, компанії не можуть звернутися до фіномбудсмена зі скаргою, не можуть оскаржити його рішення у суді. І при цьому вони за все платять», - зауважила Вікторія Волковська, генеральний директор Асоціації «Об’єднання фінансових установ».

При обговоренні законопроекту була висловлена наполеглива пропозиція надати можливість оскаржувати рішення фінансового омбудсмена в суді як фізичним особам-споживачам, так і фінансовим установам.

Спроби впровадити інститут фінансового омбудсмена робилися неодноразово ще з 2011 року, проте він так і не запрацював. Незалежна асоціація банків України теж прикладала свого часу руку до розробки концепції цього інструменту і навіть виходила на ринок з пропозицією запровадити інституції фінансового омбудсмену в Україні. НАБУ була підготовлена документація, яка регламентувала функціонування ФО при Асоціації наприкінці 2013 року. Банки підтримали ідею створення ФО і навіть розглядали можливість фінансування такої структури, проте жорстка криза, яка розпочалася у 2014 р., завадила цим планам. Для банків, які боролися за виживання в тих умовах, питання створення та фінансування ФО відпало само собою.

Натомість пік фінансової кризи вже минув. Банків стало значно менше, але банківська система стала більш стабільною і прозорою. Саме тепер фінансовий омбудсмен потрібний фінансовому ринку, як ніколи.

Проте, питання фінансування та обов’язковості виконання рішень фіномбудсмена – потребують обговорення. Наразі банки вирішують нагальні питання з докапіталізації, тому додаткове фінансове навантаження для багатьох з них зараз не на часі. Принаймні на початковому етапі створення такої структури, як фінансовий омбудсмен.
 
Відео-версію конференції можна передивитися за посиланням