ДФСУ не допускає банки до видачі митних гарантій

З початку 2016 року жоден банк не внесено до Реєстру гарантій, попри численні звернення до Державної фіскальної служби. Хоча цивільний і митний кодекси не забороняють банкам виступати гарантами, отримати відповідний статус їм не вдається. Як отримати вільний доступ до ринку фінансових гарантій на умовах конкуренції, банки спільно з НБУ обговорювали під час круглого столу в НАБУ

Згідно з Митним кодексом України, який діє з 2012 року, одним зі способів забезпечення сплати митних платежів є фінансові гарантії. Гарантами ж можуть виступати банки, страхові компанії та юридичні особи – незалежні фінансові посередники, що відповідають встановленим кодексом критеріям.

Випуск гарантій для забезпечення будь-якого виду зобов'язань клієнтів на користь їх контрагентів, у тому числі державних органів, є одним із основних видів діяльності банків у всьому світі. Банківські гарантії в Україні одні з найбільш законодавчо врегульованих, докладні вимоги до них викладено в Положенні про порядок здійснення банками операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах, що затверджено Постановою Правління НБУ № 639 від 15.12.2004. Проте, щоб отримати право видавати митні гарантії на умовах вільної конкуренції, банк повинен бути внесений до Реєстру гарантій.

Станом на жовтень 2016 року, відповідно даних Реєстру гарантій на сайті ДФСУ, статус гаранту та право видавати митні гарантії мають лише три компанії: державний Укргазбанк, Повне товариство «Велта П.М.С.Г. «Гарант-Сервіс» та Командитне товариство «Бізнес Гарант» (Приватне підприємство «ВІП БІЗНЕС» і компанія).

Відповідність банків критеріям доступу до ринку митних гарантій контролює Державна фіскальна служба України, хоча це компетенція Національного банку. Чинна в ДФСУ процедура надання статусу гаранта непрозора. Вона не лише не відповідає Митному кодексу, але й взагалі не виконується. Адже згідно з пунктами 5 та 6 ст. 314 МКУ, рішення про включення до Реєстру гарантів повинно прийматися впродовж 30 днів з моменту подання пакету документів, що підтверджують відповідність гаранта встановленим критеріям. У випадку порушення зазначеного терміну особа, що подається на отримання статусу гаранта, повинна бути включена до Реєстру навіть за відсутності рішення ДФСУ.

Порушувати законодавчі норми закону, на переконання представників банків, які відвідали круглий стіл НАБУ, дозволяють непрозоро виписані в Митному кодексі вимоги. Один з критеріїв вказує, що гарант повинен мати електронну систему накопичення і обміну інформацією з органами доходів і зборів. Проте ДФСУ не надає відповідне програмне забезпечення або перелік вимог до форматів електронних повідомлень та регламенту обміну даними. Досі залишається незрозумілим куди спрямовувати, звідки отримувати та як обробляти необхідну інформацію, що дозволило б банкам відповідати даному критерію. Більш того, на переконання експертів НАБУ та банківських працівників, необхідно затвердити публічний порядок обміну інформацією. Відтак, ДФСУ має можливість штучно впливати на систему митних гарантій та маніпулювати процедурою надання статусу гаранта.

Враховуючи ситуацію, що склалася, та чисельні звернення банків, НАБУ звернулася за допомогою до Міністерства фінансів, яке направило офіційного листа до ДФСУ. У відповідь НАБУ отримала формальну відписку від фіскальної служби, яка не пояснює причин такого обмеженого переліку вповноважених надавати гарантії організації.

На переконання представників банків, до процедури акредитації банків-гарантів у органах державної влади, повинен долучитися Національний банк. Адже саме НБУ у своєму арсеналі має для цього достатньо наглядових та регуляторних інструментів. Тому учасники круглого столу, ініційованого НАБУ, вирішили надіслати офіційне звернення до голови Антимонопольного комітету аби перевірити наявність антиконкурентних дій з боку ДФСУ. А також звернутися до НБУ з проханням підтримати пропозиції банків щодо зміни процедури акредитації банків до Реєстру гарантів та офіційно звернутися до Міністерства фінансів з проханням розібратися в даній ситуації та прийняти відповідні рішення.