Макроекономічний аналіз станом на 24 січня 2017 року

У четвер (26.01.2017) НБУ проведе засідання з питань монетарної політики: ми очікуємо збереження ставок без змін. Ключова ставка і ставка по 2-тижневим депозитним сертифікатам збережеться на рівні 14%, ставка по депозитним сертифікатам овернайт - 12%, а ставка за кредитами рефінансування - 16%. Швидше за все НБУ утримається від зниження ставок з огляду на зростання волатильності валютного курсу гривні з початку року. Надалі (друге засідання в поточному році відбудеться 02.03.2017) у НБУ буде більше аргументів для відновлення пом'якшення монетарної політики: 1. За нашими оцінками, збільшилася ймовірність отримання траншу МВФ у лютому після викупу державою Приватбанку; 2. Сприятлива ситуація на міжнародних товарних ринках: глобальний індекс цін на промислові метали від S&P (S&P GSCI Industrial Metals Index) c початку року виріс на 6%, а в порівнянні з січнем 2016 року індекс виріс на 31% і знаходиться біля максимальних позначок за останні 1,5 року. Зокрема, ціни на залізну руду з початку року зросли на 2% до 80 $ / т (рівень біля 2-річного максимуму), а в порівнянні з аналогічним періодом 2016 року ціни зросли на 91%. Ціни на сталь хоч і знизилися на 1% з початку року до 490 $ / т, в порівнянні з аналогічним періодом 2016 року зростання склало 90%. Глобальний індекс цін на агропромислові товари (S&P GSCI Agriculture Index) з початку року зріс на 5%, а в порівнянні з аналогічним періодом 2016 року індекс зберігся без змін. Стримувати пом'якшення монетарної політики може відсутність стабільності на валютному ринку з огляду на продовження виплат вкладникам ФГВФО (в т.ч. Платинум банк 4,8 млрд. грн.) і глобального зростання індексу долара США внаслідок імплементації політики Трампа в США, або інші можливі ризики для цінової стабільності.

Ми переоцінили ймовірність отримання наступного траншу від МВФ у зв'язку з перенесенням деяких структурних маяків програми EFF з 4 кв. 2016 на 2017 рік. До 30.01.2017 включно в порядку Ради Директорів МВФ відсутній розгляд питання по Україні, але ми очікуємо включення питання щодо надання наступного траншу ($ 1,0 млрд. замість запланованих $ 1,3 млрд.) до порядку в лютому. Згідно з попередньою неофіційною версією нового меморандуму з МВФ структурний маяк з надання прослушки для антикорупційного бюро перенесли на кінець липня 2017 року. Крім того, представник МВФ заявив, що до розгляду питання Радою МВФ залишилося виконати ще дві умови (щодо реформи енергетичного сектора і узгодження нового меморандуму).

У грудні обсяг готівкової гривні в економіці збільшився на 30,5 млрд. грн. до історичного максимуму - 341 млрд. грн. Обсяг готівкових коштів в обороті поза банками збільшився за місяць на 25,7 млрд. грн. (+ 8,9% м / м) до 315 млрд. грн, а обсяг готівки в касах банків підвищився на 4,7 млрд. грн. до 25,9 млрд. грн. (максимум з 2013 р). Істотний приплив готівкових коштів був обумовлений викупом державою ПриватБанку (і наданням банку 25,8 млрд. грн.), що призвело до масового зняття населенням депозитів і коштів з рахунків банку. На підвищення обсягу готівкової гривні в обороті також вплинуло сезонне збільшення попиту на гривню в зв'язку з фінансуванням населенням витрат, пов'язаних з новорічними святами (в грудні-2015 обсяг готівкових коштів в обігу зріс на 14,2 млрд. грн.).

Обсяг депозитів фізичних осіб у гривні в 2016 році показав зростання вперше з 2013 року. За підсумками 2016 року обсяг депозитів фізичних осіб в гривні виріс на 5,2% (+9,8 млрд. грн.) до 198 млрд. грн. (максимальний рівень за останні 2 роки), в той час як обсяг валютних вкладів знизився на 2,4% до $ 8,5 млрд. (зниження в 2,7 рази з початку 2014 року). Обсяг гривневих депозитів юридичних осіб в 2016 році виріс на 12% (+24 млрд. грн.) до 228 млрд. грн. (новий рекордний максимум) після зростання на 20% або на 33 млрд. грн. в 2015 році. Обсяг коштів юридичних осіб в іноземній валюті в 2016 році виріс на 3,3% до $ 4,7 млрд. після зниження на 20% в 2015 році.

У листопаді 2016 року державний і гарантований державою борг знизився на 0,8% або на 13,8 млрд. грн. до 1,73 трлн. грн. (75,8% від ВВП) в основному за рахунок погашення 2-річних гривневих ОВДП в портфелі НБУ на суму близько 7 млрд. грн. і переоцінки боргу МВФ на - $ 0,2 млрд. за рахунок зміцнення долара США до СПЗ. Ефект переоцінки зовнішнього боргу після ослаблення гривні до долара США становив +4,7 млрд. грн. З урахуванням варантів VRI обсяг державного та гарантованого державою боргу склав в листопаді 1,75 трлн. грн. або 76,8% від ВВП.

За нашими оцінками в грудні 2016 року обсяг державного та гарантованого державою боргу зріс на 15% до 2,0 трлн. грн. або 87,3% ВВП - рекордний максимум як мінімум з 2000 року. У грудні нетто-підвищення боргу по ОВДП склало близько 130 млрд. грн., в т.ч .: випуск ОВДП для докапіталізації ПриватБанку (+107 млрд. грн.); ОВДП для докапіталізації ФГВФО (+7,9 млрд. грн.); розміщення валютних ОВДП (+14 млрд. грн.), а переоцінка валютних ОВДП в зв'язку з ослабленням гривні склала +8 млрд. грн. Крім того, ефект від переоцінки зовнішнього боргу у зв'язку з ослабленням гривні склав у грудні близько 73 млрд. грн. Бюджет-2017 передбачає збереження коефіцієнта держборг / ВВП на рівні 87,2% (без змін у порівнянні з 2016 роком) і передбачає зростання боргу в еквіваленті національної валюти на 15% до 2,3 трлн. грн.