Макроекономічний аналіз станом на 6 березня 2017 року

Національний банк України на засіданні 02.03.2017 зберіг ставки без змін, що збіглося з нашими очікуваннями. Ставку за депозитними сертифікатами (ДС) овернайт НБУ зберіг на рівні 12%, ставку по ДС терміном на 2 тижні - на рівні 14% (ключова ставка), ставку рефінансування - 16%. З огляду на зростання інфляційного тиску після підвищення мінімальної заробітної плати НБУ змушений проводити жорсткішу монетарну політику, яка також посилена ризиками від блокади транспортних шляхів для торгівлі з ОРДЛО. За оцінками НБУ в разі збереження блокади до кінця року обсяг зовнішньоторговельного сальдо погіршиться на $ 2,0 млрд., тобто дефіцит зовнішньої торгівлі товарами збільшиться на 30% (план без урахування блокади на 2017 рік становить $ 6,8 млрд.).

Ми очікуємо, що в разі відсутності шоків на внутрішніх і зовнішніх фінансових ринках НБУ знизить ставки на 50 б.п. на наступному засіданні 13.04.2017 після очікуваного отримання $ 1,0 млрд. від МВФ і € 0,6 млрд. від ЄС. У разі отримання планового фінансування в березні обсяг офіційних резервів НБУ, за нашими оцінками, збільшиться з $ 15,5 млрд. за станом на 01.03.2017 до $ 16,3 млрд. за станом на 01.04.2017 (вище $ 16 млрд. вперше за останні 30 місяців).

Мінфін останні три тижні проводить результативні аукціони з розміщення гривневих ОВДП зі зниженням доходностей розміщення. Зокрема, на аукціоні 28.02.2017 Мінфін залучив до бюджету 2,9 млрд. грн. (максимальний обсяг залучених гривневих коштів за 1 аукціон за останні 5 місяців). Через розміщення 2-річних ОВДП по середньозваженій дохідності 15,09% (-31 б.п. порівняно з попереднім розміщенням, -41 б.п. з початку року) Мінфін залучив до бюджету 2,5 млрд. грн. Через розміщення 10-місячних ОВДП за прибутковістю 14,99% (-21 б.п. порівняно з попереднім розміщенням, -31 б.п. з початку року) Мінфін залучив до бюджету 0,4 млрд. грн. Банки збільшують інвестиції в ОВДП на тлі збереження надлишкової гривневої ліквідності банківської системи (43 млрд. грн. коррахунки, 60 млрд. грн. ДС станом на 03.03.2017). Зниження ставок банками є як запізнілою реакцією на зниження ставок Нацбанком у 2016 році, так і відображає очікування банків щодо зниження ставок в 2 кв. 2017 року.

НБУ в п'ятницю (03.03.2017) купив в свій портфель 2,5 млрд. грн. ОВДП у ФГВФО для виплати коштів вкладникам Платинум банку, які почалися 01.03.2017. Нагадаємо, Мінфін докапіталізував Фонд 29.12.2016 в обсязі 7,9 млрд. грн., загальний обсяг виплат по Платинум банку становить 4,8 млрд. грн. Останній раз НБУ купував ОВДП у ФГВФО 30.12.2015 в обсязі 10,1 млрд. грн. Купівля ОВДП Нацбанком є незабезпеченою валютою емісією гривні, яка призводить до зростання інфляційного та девальваційного тиску в економіці.

У січні 2017 року дефіцит зведеного платіжного балансу склав $ 202 млн. - максимальний дефіцит з березня 2016 року. Дефіцит рахунку поточних операцій і капітальних трансфертів склав $ 25 млн. (кращий показник з червня 2016 року): негативне сальдо зовнішньої торгівлі товарами і послугами в розмірі $ 236 млн. компенсовано притоком по переказах населення з-за кордону в обсязі $ 212 млн. Обсяг експорту продукції чорних металів в січні склав $ 728 млн. (+ 3,5% в порівнянні з груднем, + 70,1% в порівнянні з січнем 2016 року). Дефіцит рахунку фінансових операцій склав $ 177 млн. за рахунок зниження зовнішньої закладеності банківським сектором (- $ 144 млн.), державним сектором (- $ 44 млн.) і реальним сектором (- $ 43 млн.) на тлі рекордно низького за останні 14 місяців припливу ПІІ ( + $ 17 млн.).

У січні 2017 року зведений бюджет України сформував рекордний місячний профіцит (25 млрд. грн.) На тлі зростання доходів бюджету на 90% г / г до 72,6 млрд. грн. і зростання витрат на 63,5% г / г до 47,5 млрд. грн. План державного бюджету за доходами загального фонду в січні виконаний на 141% від розпису на відповідний місяць, а за видатками - на 88% (розпис не включає виплату пенсій за січень, яку Мінфін здійснив в грудні 2016 року). Серед податкових надходжень слід зазначити чистий збір ПДВ з вироблених в Україні товарів в розмірі 21,7 млрд. грн. (318% від розпису), план перевиконано в т.ч. за рахунок невідшкодування ПДВ (обсяг відшкодування склав всього 28 млн. грн., решта 6,8 млрд. грн. ГФС відшкодувала в лютому). Обсяг отриманого ПДВ з ввезених на територію України товарів склав 15,3 млрд. грн. (114% від розпису), обсяг отриманих акцизів - 6,1 млрд. грн. (111% від розпису), обсяг рентної плати - 5,5 млрд. грн. (75% від розпису), обсяг податку та збору на доходи фізичних осіб - 4,6 млрд. грн. (113% від розпису). При цьому, практично кожна стаття витрат (крім витрат на обслуговування боргу в розмірі 5,7 млрд. грн. і трансфертів до місцевих бюджетів у розмірі 24,3 млрд. грн.) в січні значно недофінансовано. Зокрема, витрати на оборону профінансовані на 72% від розпису (2,9 млрд. грн.), на цивільний порядок, безпеку та судову владу - на 71% (3,7 млрд. грн.), на економічну діяльність - на 85 %, освіту - на 73% (1,5 млрд. грн.). Динаміка доходів / витрат дозволила Уряду збільшити залишок власних коштів на ЄКР в січні на 21 млрд. грн. до 34,9 млрд. грн. У лютому, за нашими оцінками, Мінфін продовжив проведення стриманої фіскальної політики, так як обсяг коштів Уряду на ЄКР скоротився всього на 2,2% або на 754 млн. грн. до 34,1 млрд. грн.