Переговори з МВФ зняті з паузи: новий транш в $1,9 млрд очікується в травні

Переговори з МВФ зняті з паузи: новий транш в $1,9 млрд очікується в травні

Україна і Міжнародний валютний фонд домовилися активізувати співпрацю. Це стало результатом переговорів Президента України Петра Порошенка і глави МВФ Крістін Лагард в Давосі 24 січня. Українським Новинам вдалося дізнатися, що Україна і МВФ все-таки вирішили знайти компроміс за двома найголовнішим питаннями, які понад півроку гальмували виділення Україні чергового траншу. Проблеми зі створенням Антикорупційного суду в Україні та зміною тарифів на газ для населення планується вирішити в найближчі місяці. У підсумку черговий транш кредиту МВФ у розмірі $1,9 млрд Україна зможе отримати вже в травні. Ще один транш, який може стати останнім за програмою EFF 2015 року, за оптимістичним сценарієм випадає на кінець літа.

Президент Петро Порошенко під час свого візиту в Давос провів зустріч з директором-розпорядником Міжнародного валютного фонду Крістін Лагард. Ця зустріч відбулася ввечері 24 січня і тривала близько півгодини. Потім, як і планувалося, Порошенко і Лагард дали короткий спільний брифінг. За дві хвилини спілкування з представниками ЗМІ стало ясно, що співпраці України з МФВ нічого не загрожує, і вона буде продовжена вже найближчим часом.

"Ми домовилися сьогодні продовжити співпрацю в різних сферах і виконувати те, про що ми домовилися сьогодні і раніше", - заявив Президент України.

"Ми обговорили останні економічні події і перспективи України, а також реалізацію заходів, які відкриють шлях для завершення очікуваного перегляду програми співпраці", - сказала глава МВФ.

Як вдалося з'ясувати Українським Новинам, в ході переговорів сторонам дійсно вдалося прояснити всі проблемні питання, які з літа минулого року гальмували виділення чергового, вже п'ятого траншу кредиту за загальною програмою в $17,5 млрд. За інформацією Українських Новин, його розмір складе $ 1,9 млрд.


Нагадаємо, що кредит був виділений по 4-річній програмі розширеного фінансування (EFF) у березні 2015 року. На сьогодні з цієї суми отримано $ 8,7 млрд. Перший транш в $ 5 млрд було виділено відразу після підписання програми, другий в $ 1,7 млрд - у серпні 2015 року, третій в $ 1 млрд - у вересні 2016 року і останній, четвертий (в $ 1 млрд), - у квітні 2017 року.


Три умови для кредитування - основні та обов'язкові


Відтоді виділення коштів не відбувалося, оскільки Україна ніяк не могла виконати умови для їх отримання. Обов'язкових умов для виділення чергового траншу було фактично три: прийняття змін до закону про приватизацію; збереження методики розрахунку ціни на газ для населення і ТКЕ, затвердженої в березні 2017 року по якій ціна газу повинна була вирости ще в жовтні минулого року, а головною і основною вимогою МВФ було схвалення Радою закону про створення Антикорупційного суду.

Антикорупційний суд


Створення спецсуду зараз фактично є такою ж жорсткою умовою, якою і в 2016 році було рішення проблем Приватбанку, який у підсумку був націоналізований.

Законопроект про Антикорупційний суд повинен був подати Президент, однак практично до кінця минулого року в Україні велася дискусія - створювати окремий суд або просто спеціальну палату у Верховному суді. 22 грудня 2017 Петро Порошенко, мабуть розуміючи, що прийшов час вибирати - або суд або гроші МВФ, все-таки подав проект відповідного закону в Раду. Однак цей документ не влаштував міжнародні фінансові організації, зокрема МВФ і Всесвітній банк.

У листі українській владі МВФ вже на початку 2018 року заявив, що норми законопроекту суперечать рекомендаціям Венеціанської комісії та запропонований варіант дає можливість затягувати процедуру створення нового судового органу. Новий суд, якщо він буде створений за запропонованим проектом, не викличе довіри до нього ні в Україні, ні за кордоном. У МВФ відзначили, що Антикорупційний суд може бути "завалений" іншими справами і на боротьбу з корупцією просто не вистачить часу.

Претензії були висловлені і до процедури призначення суддів. Зокрема, МВФ наполягав на тому, щоб представникам міжнародних організацій було дано право блокувати призначення недоброчесних суддів.

"Роль громадської ради міжнародних експертів повинна бути вирішальною, а не просто дорадчою (як у президентському проекті)", - зазначалося в листі. До претензій приєднався і Європейський Союз, який налякав скасуванням безвізового режиму.

В Адміністрації Президента більшістю претензій до суду були обурені, і заявляли, що законопроект відповідає вимогам Венеціанської комісії, а норма про блокування призначення суддів фактично принижує гідність і підриває довіру до влади всередині України. За інформацією Українських Новин, після низки переговорів експертів, в АП погодилися змінити розроблений проект.

"Закон буде змінено", - заявило агентству джерело в АП. Які саме зміни в документ будуть внесені в результаті, поки точно невідомо. Однак, за інформацією агентства, Україна, в процесі підготовки альтернативного варіанту документа, буде наполягати на тому, що Антикорупційний суд не може бути окремою гілкою влади, а повинен знаходитися в загальній структурі судової системи, що відповідає Конституції України. За неофіційною інформацією, цього можна досягти шляхом введення норми про розгляд апеляцій, наприклад, Верховним судом. Що стосується призначення суддів, то цим питанням має займатися Громадська рада доброчесності, у якої і буде право вето на призначення того чи іншого претендента.

Як повідомили агентству джерела, знайомі з процесом підготовки та результатами переговорів з керівництвом МВФ, для зміни законопроекту і прийняття його в Раді з дотриманням усіх процедур, враховуючи підготовку нової редакції документа і проходження його в Раді, буде потрібно до 3 місяців. Якщо все пройде вдало, що перегляд програми і виділення чергового траншу може статися вже в травні. "Такий прогноз на травень - цілком реальний і виправданий з точки зору всієї технічної роботи, яку потрібно буде провести для прийняття закону", - сказав співрозмовник Українських Новин.

За його словами, принципове рішення питання з судом вирішить і інші проблемні питання.

Тарифи на газ


За інформацією джерел агентства, знайомих з процесом переговорів з МВФ, у Фонді ще в минулому році давали зрозуміти, що після створення Антикорупційного суду двері для переговорів з інших тем "відкриються ширше".

"Якщо по суду проблеми будуть зняті, то наступною темою стане питання тарифів на газ. Її обговорення піде легше", - заявляв співрозмовник агентства ще в листопаді 2017 року. У МВФ ще в кінці літа не виключали, що можуть погодитися на перегляд механізму визначення ціни газу для населення, але лише з квітня, коли припинить дію постанова №187, норми якої були узгоджені з МВФ у березні минулого року. Як писали Українські Новини, по цьому документу ціна газу повинна була підвищитися на 17,6% ще в жовтні. Однак прем'єр-міністр Володимир Гройсман категорично відмовився від такого кроку і пообіцяв взагалі не піднімати ціну газу.

"Прем'єр тоді звичайно погарячкував. Уникнути підвищення ціни з квітня навряд чи вдасться. Але це підвищення, звичайно, не буде таким великим, як могло б бути в жовтні", - заявив співрозмовник агентства.

Як повідомляли Українські Новини, Міністерство енергетики та вугільної промисловості вже підготувало проект нової постанови, за яким зростання ціни може бути на рівні 8,3%.

Цей документ поки знаходиться на стадії обговорення громадськості і днями буде проаналізований в Європейському енергетичному співтоваристві в Відні. Не виключено, що його дещо змінять, а можливо і замінять на інший, оскільки за неофіційною інформацією, в Міненерговугілля готують новий, більш креативний механізм визначення ціни газу. У всякому разі, принципово МВФ готовий до змін і результат буде залежати лише від якості ведення переговорів по цій темі з партнерами в ЄС і МВФ.

Приватизація

Третю умову для продовження співпраці з МВФ Україна практично виконала - нова редакція закону про приватизацію прийнята. Вона практично враховує всі побажання кредитора. У документі передбачена можливість розгляду спорів по приватизаційних процесах у міжнародному арбітражі за англійським правом до 2021 року - поки в Україні не буде вдосконалена своя судова система. Спрощено процедуру розділення об'єктів приватизації - вони розділені на дві групи: великі і малі. Для приватизації великих підприємств проводиться конкурс по залученню інвестбанкірів, які будуть рекомендувати стартову ціну підприємства і супроводжувати весь процес продажу. Малі підприємства будуть продаватися на аукціоні.

Останній транш


Не зовсім ясно на даному етапі, як будуть вирішуватися питання з приводу решти претензій МВФ до законів про пенсійну реформу. Нагадаємо, що МВФ висловив незгоду з тим, що люди, які не мають стажу для виходу на пенсію, отримуватимуть мінімальні виплати. Для наступного перегляду програми це не є основним питанням. Чи не є обов'язковою умовою і введення в Україні ринку землі. Не виключено, що це питання взагалі стане не актуальним. Заборона на продаж землі в Україні продовжена до кінця 2018 року, програма з МВФ завершується в березні 2019-го. Також у березні наступного року в Україні повинні пройти вибори президента країни. МВФ зазвичай призупиняє кредитування за півроку до виборів. Таким чином, у поточному році в кращому випадку Україна може розраховувати лише на два транші. П'ятий - у травні, і якщо він не зірветься, то шостий - вже ближче до кінця літа, але за умови виконання нових вимог, які будуть визначені після весняного перегляду кредитної програми. Він напевно стане останнім траншем за програмою EFF 2015 року.


Джерело: Юрій Дощатов, Українські новини