Покращення податкового режиму у роботі з проблемними активами банків

Покращення податкового режиму у роботі  з проблемними активами банків

Нарешті банки дочекалися законодавчих змін, які дозволяють вирішити проблеми з непрацюючими кредитами і покращують податковий режим в Україні.

Незалежна асоціація банків України протягом останніх років активно працювала і намагалася покращити податкові умови для банківської сфери шляхом внесення законодавчих змін для надання можливості вирішити проблеми з непрацюючими кредитами та відновити ділову активність банківської системи.

Це стало можливим завдяки спільним зусиллям банківської спільноти, яку представляє НАБУ, профільних Комітетів ВРУ, Світового банку та Національного банку України.

Дані законодавчі зміни враховані у другому читанні законопроекту №6776-д від 14.11.2017 року «Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році», який вчора 07.12.2017 року прийнятий у Верховній Раді України.

Цим законопроектом врегульовано наступні питання:

Скасування ліміту на врахування резервів в об’єкті оподаткування.


За даними Світового банку, міжнародна практика врахування резервів в об’єкті оподаткування свідчить про те, що значна кількість країн змінили податковий режим після світової фінансової кризи на уніфікацію податкових та пруденційних підходів .


Так, відповідно до результатів останнього опитування Світового банку про банківське регулювання та нагляд серед 85 країн світу - в 69% країн існує повне врахування резервів в об’єкті оподаткування, в 20% - обмежується врахування витрат за період, а в 11 % - застосовується інший податковий режим.

Але в законодавстві Україні діяла норма, яка дозволяла банкам враховувати в витрати лише в межах певного ліміту, що розраховувався на загальний розмір резервів, які банк створював під активні операції.

З 2018 року банки повинні впровадити новий стандарт МСФЗ 9, який вимагає формування резервів на рівні очікуваних збитків, що безумовно збільшить витрати банків на формування резервів та буде мати вплив на фінансовий стан банків.

Наявність ліміту значно ускладнювало адміністрування податку на прибуток та створювало ризики чисельних податкових інтерпретацій, оскільки перехід до нового стандарту не був врахований в податковому законодавстві.

Врахування в об’єкті оподаткування коригування, обумовленого переходом на МСФЗ 9 з 01.01.2018


Відповідно до даної норми, передбачається коригування фінансового результату до оподаткування на різницю між резервами, що створені в кінці 2017 року та на початку 2018 року (які відображаються через капітал). Це надасть банкам можливість враховувати свої реальні витрати від впровадження нового стандарту в об’єкті оподаткування.

Внесення прямої норми стосовно відсутності податкових наслідків від прощення заборгованості.


Діюча норма щодо припинення визнання активу шляхом прощення боргу створювала ризики чисельних податкових інтерпретацій. Внесені зміни чітко визначають, в якому випадку здійснюється коригування фінансового результату до оподаткування на суму використання резерву у зв’язку із припиненням визнання активу шляхом прощення заборгованості. Це надасть можливість всім банкам в умовах податкової визначеності знаходити найбільш оптимальні шляхи врегулювання непрацюючих кредитів.

НАБУ висловлює величезну вдячність Світовому банку та Національному банку України за наполегливі і послідовні зусилля в досягненні результату.

А також  щиру подяку профільним Комітетам Верховної ради України: з питань податкової та митної політики на чолі з Южаніною Н.П.  та з питань фінансової політики та банківської діяльності, особливо народному  депутату України Різаненку П.О., і  всім парламентарям, які підтримали зміни, за розуміння їх необхідності для покращення податкового режиму в Україні.

#новиниринкуНАБУ #фінанси #економікаУкраїни #економіка #незалежнаасоціаціябанківукраїни #шпек #коробкова #мінфін #НБУ #прес-центрНАБУ #асоціаціяНАБУ #МСФЗ