То ж чи є виплата дивідендів контрольованою операцією?

То ж чи є виплата дивідендів контрольованою операцією?

18.04.2018 відбулося чергове засідання Комітету з питань оподаткування та обліку НАБУ.

На це зібрання були запрошені профільні фахівці банків-членів Асоціації та експерти робочої групи з питань доступу банків до ринку фінансових гарантій, що діє при Комітеті, з метою обговорення та формулювання позиції системи з таких напрямків:

  • Запит банку щодо порядку оподаткування при виплаті коштів з рахунків умовного зберігання;
  • Роз'яснення  Державної фіскальної служби стосовно зарахування виплати дивідендів до контрольованих операцій.
  • Надання пропозицій до Міністерства фінансів України щодо спрощення адміністрування податків та подачі податкової звітності для платників (проект МФУ  «Податки просто») (https://www.kmu.gov.ua/ua/news/minfin-zapochatkovuye-proekt-podatki-prosto-shob-sprostiti-administruvannya-podatkiv). 
  • Роз'яснення ДФС стосовно застосування вимог Рамкового договору та Конвенцій про уникнення подвійного оподаткування до операцій з Європейським Інвестиційним Банком  (https://www.profiwins.com.ua/uk/letters-and-orders/ink/12121-10-18.html).
  • Ознайомлення  членів Комітету щодо етапів роботи  робочої групи з питання надання банкам доступу до ринку фінансових гарантій та запропонованого ДФС проекту Угоди про надання фінансових гарантій http://docs.google.com/viewer?uttps%rl=h3A%2F%2Fnabu.ua%2Fimages%2Fuploaded%2Fsys_media_doc%2Fdoc_ab3eee496f4e62a73b50672aec2fbafa.pdf.


Члени Комітету з питань оподаткування та обліку спільно з запрошеними на зустріч представниками банків-членів НАБУ визначились з аргументацією для захисту фінустанов від фіскального тиску у питанні покладання функції податкового агента на банки при виконанні операцій з рахунками ескроу.


Позиція ДФС полягає у тому, що

1) банк як професійний торговець цінними паперами при виплаті інвестиційного прибутку акціонерам – фізичним особам (резидентам/нерезидентам) – зобов’язаний нараховувати та утримувати податок з доходів фізичних осіб і військовий збір з урахуванням норм п. 170.2 ст.170 Кодексу;

2) у разі, якщо банк, який виконує функції депозитарної установи, здійснює операції із виплати із власних рахунків коштів на поточні рахунки депонентів – власників цінних паперів – юридичних осіб – нерезидентів, такий Депозитарій є податковим агентом та зобов’язаний стягнути податок з таких доходів, який сплачується до бюджету під час такої виплати.


За результатами обговорення присутні дійшли висновку про потребу організації зустрічі з представниками Департаменту методології для обґрунтування позиції банківської спільноти.


Цікавим з точки зору практичного застосування вимог ДФС є питання визнання операцій з виплати дивідендів .


У листі ДФС від 12.01.2018 №119/6/99-99-15-02-02-15/IIIK («індивідуальна податкова консультація») зазначено, що сума нарахованих дивідендів підлягає врахуванню, коли визначено вартісний критерій контрольованих операцій, та відображається в Звіті про контрольовані операції.


Банківська спільнота наполягає на протилежному: дивіденди за своєю економічною суттю не є послугою з купівлі – продажу, не впливають на фінансовий результат, тому не потребують обґрунтування щодо звичайної (ринкової) ціни з підготовкою відповідного пакету документів та включення до Звіту про контрольовані операції. Рішення щодо розподілу дивідендів ухвалює Наглядова Рада банку без обґрунтування ринкової ціни.


Банки повинні надати Звіт про контрольовані операції за 2017 рік до 01.10.2018. За не включення операцій до Звіту, до банків будуть застосовані штрафні санкції.


Протягом зустрічі за участі представників НБУ й АМКУ було розглянуто лист Державної фіскальної служби до НАБУ щодо інформування банківських установ про готовність ДФС підписати Угоду про надання фінансових гарантій з банківською установою, яка зголосилася в установленому Кодексом порядку одержати повноваження гаранта, пройшла перевірку на відповідність критеріям, встановленим частиною другою статті 314 Кодексу, та отримала офіційне підтвердження від ДФС про включення до реєстру гарантів.


Представник АМКУ наголосив, що Комітет уважно стежить за тим, як будуть розвиватися події. Представники банків, які зацікавлені в отриманні статусу гарантів за митними платежами, звернули увагу представників Департаменту платіжних систем НБУ на необхідність внесення змін до Митного кодексу України, які б зобов’язали проводити перевірки банків на відповідність критеріям, що встановлюються  регулятором банківської діяльності, – НБУ, а не ДФС.


Наприкінці зустрічі експерти Комітету ділилися  досвідом та відповідали на запитання профільних фахівців банків.


Комітет з питання оподаткування та обліку дякує всім учасникам засідання за слушні поради, проактивність та інформацію про підсумки податкових перевірок.