В НАБУ відбулися перші публічні обговорення законопроекту «Про валюту»

В НАБУ відбулися перші публічні обговорення законопроекту «Про валюту»
Заступник Голови Національного банку Олег Чурій в стінах Незалежної асоціації банків України вперше презентував представникам банків проект закону «Про валюту», запропонованого на зміну Декрету «Про систему валютного регулювання і валютного контролю» від 1993 року. Очікується, що законопроект буде зареєстрований в Верховній Раді вже на початку осені

Застаріла система валютного регулювання в Україні змушує імпортерів та експортерів закривати реальні угоди за межами України та стримує залучення іноземних інвестицій. Аби переломити негативну тенденцію, Національний банк за участі НБУ, НАБУ, профільних експертів від Європейської комісії в рамках проекту EU-FINSTAR розробив новий проект закону «Про валюту».

«Угодою про асоціацію із ЄС Україна прийняла на себе зобов’язання адаптувати валютне законодавство до норм та стандартів ЄС. І прийняття цієї ліберальної моделі регулювання повністю відповідатиме нормам ЄС щодо руху капіталу», - вважає Олег Чурій.

Новий законопроект передбачає більш широкі можливості для НБУ в формуванні правил валютного ринку і валютних операцій, що виглядає логічним. Даний проект закону виводить валютне регулювання на підзаконний рівень і знімає законодавчі перешкоди для здійснення Регулятором розумної дебюрократизації в сфері валютного регулювання, а також дає можливість оперативно реагувати на тенденції і виклики.
 
«Загальна ситуація в країні призвела до того, що офіційні валютні торги скоротилися майже в три рази. Накопичилося багато претензій до діючого Декрету, який наразі регулює валютний ринок, та до тієї політики, що проводилася в рамках цього документу. Дебюрократизація процедур валютного регулювання є найпершим завданням комплексної лібералізації. Тому, безумовно, цей законопроект - позитивний сигнал для всього ринку, що ми йдемо шляхом еволюції валютного регулювання», - зауважив Роман Шпек, Голова Ради НАБУ.

Зокрема, законопроект передбачає відхід від видачі індивідуальних ліцензій. Замість них НБУ будуть видаватися дозволи із зазначенням граничної суми. Цінні папери вже не будуть валютними цінностями. Тепер важливо не в якій валюті цінні папери номіновані, а в якій валюті здійснюються пов’язані з ними розрахунки.
 
Натомість, є певні невідповідності між окремими частинами законопроекту. Трапляються суб’єктивні категорії, на кшталт «адекватні» заходи, які потребують пояснення або виправлення. Але законопроект ще буде доопрацьовуватися, тому є час для внесення відповідних зауважень і пропозиції.

«Це перше публічне обговорення законопроекту з банківською спільнотою, що говорить про те, що нашу думку цінують. Для того, щоб цей законодавчий документ став дійсно якісним інструментом валютного регулювання, сприяв розвиткові економіки та детінізації ринку, необхідно детально, крок за кроком, розглянути кожне положення, задля уникнення негативних наслідків та ймовірних помилок. Для розробки регулятивних (прикладних) норм доречно залучити практиків, наприклад, фахівців НАБУ», - вважає Роман Шпек.

Також потребує обговорення питання щодо більш чіткого визначення меж повноважень регулятора, в тому числі щодо заходів впливу, розміру штрафів. Так само, як і деякі норми, що потребують уточнення. Наприклад, щодо проведення нагляду банком над суб'єктами операцій.

Також необхідно визначити однаковий підхід до валютного контролю робіт та послуг. Наразі нечіткість визначення робіт та послуг у чинному правовому полі України призводить до надмірного навантаження на банки при здійсненні валютного контролю, великої ймовірності помилок, конфліктів між банками та їх клієнтами. alt

Відповідно до законопроекту, гривня - єдиний законний засіб платежу на території України. З другого боку, встановлюються випадки розрахунків на території України в іноземній валюті. То ж проект встановлює невиключний перелік операцій, які дозволяється здійснювати в іноземній валюті, і надає право НБУ визначати додаткові випадки. Це ж стосується і переліку операцій, на які необхідна ліцензія, а також заходів захисту. Така ситуація призведе до регулювання одних і тих самих правовідносин великою кількістю нормативних документів різних рівнів.

Закон вступить в силу через шість місяців з дати його прийняття, а в частині введення «тимчасових обмежень» Національним банком - через 2 роки. Проте, слід зауважити, що з огляду на попередній досвід нововведень, діючі норми мають вводитися поступово. Також необхідно ввести умови «перехідного періоду» - механізм продовження дії старих норм і вступу в дію нових.
 
Впродовж наступних трьох тижні НБУ проведе ряд зустрічей з представниками банківського сектору, бізнесу та експертною спільнотою для публічного обговорення законодавчих змін. Після чого, з урахуванням зауважень та пропозицій, законопроект презентують Національній раді реформ, яка в кінцевому етапі визначить від кого законопроект подаватиметься до Верховної Ради. То ж є велика імовірність, що законопроект з’явиться у парламенті ще до кінця осені.