
Прискорити реформування системи захисту прав споживачів на ринках фінансових послуг зможе впровадження в Україні інституту фінансового омбудсмена (ФО). Він відстоюватиме інтереси споживачів фінансових послуг і спростить врегулювання спірних питань між ними та фінустановами. У цьому впевнені банкіри, які зібралися в НАБУ аби обговорити концепцію створення фінансового омбудсмена, що була представлена проектом USAIDFST «Трансформація фінансового сектору»
Наразі жоден із державних чи недержавних органів в Україні не наділений реальними повноваженнями для захисту прав споживачів фінансових послуг. Спори між споживачами та фінустановами розглядаються виключно судами, які продемонстрували свою неефективність та упередженість, а тому користуються низькою довірою як банків, так і їх клієнтів.
Проект Закону, який мав би суттєво вдосконалити систему захисту прав споживачів фінансових послуг, вже давно перебуває на розгляді Парламенту під №2456-д. Законопроект пройшов перше читання, але в цілому ще не прийнятий.
Введення інституту фінансового омбудсмена, який буде виступати своєрідним арбітром між споживачем і фінансовою установою та допомагати у вирішенні суперечок мирним шляхом, створить дієву альтернативу державно-судовій системі.
«Даний проект стане проривом у сфері позасудового вирішення спорів і позитивно вплине на фінансовий сектор та безпосередньо на споживачів фінансових послуг. Спроби впровадити інститут фінансового омбудсмена робилися неодноразово ще з 2011 року, проте він так і не запрацював, - зазначила Олена Коробкова, виконавчий директор НАБУ. - Натомість пік кризи вже минув. Банків стало значно менше, але банківська система стала більш стабільною і прозорою. Саме тепер фінансовий омбудсмен потрібний фінансовому ринку, як ніколи. Важливо розуміти, що головний його «продукт» - довіра».
Пояснюючи необхідність впровадження в Україні такого інституту, як фінансовий омбудсмен, Олена Коробкова додає, що «для споживача важливо мати можливість, не звертаючись до суду, вплинути на фінансову установу, якщо вона поводить себе не цивілізовано. Проте, якщо споживач навіть не правий, він не схильний довіряти аргументам фінустанови як зацікавленої сторони. І тоді рекомендації незалежного авторитетного арбітра здатні не тільки вирішити конкретну спірну ситуацію, але й уникнути повної відмови від фінансових послуг з боку ображених клієнтів».
Для заснування інституту фінансового омбудсмена на законодавчому рівні необхідно прийняти Закон України «Про фінансового омбудсмена», який наразі знаходиться на стадії розробки.
Разом з іншими ініціативами – проектом Закону № 2456-д та нещодавно прийнятим Законом про споживче кредитування (№1734-VIII), він дозволить наблизити законодавство України до вимог ЄС у сфері захисту прав споживачів.
Що стосується самої Концепції фінансового омбудсмена в Україні, то вона розробляється з урахуванням вимог Директиви ЄС 2013/11/ЄС, які є обов’язковими в країнах ЄС з 1 січня 2016 року. Передбачається, що процедура позасудового вирішення спорів створить привабливі умови для споживача та буде тривати не більше 90 днів. Новий процес забезпечить високу компетентність, прозорість та незалежність прийняття рішень.
На зустрічі в НАБУ, банкіри розглянули основні елементи цієї Концепції. А саме, принципи діяльності та функції ФО, процес вирішення спору, порядок призначення та організаційну структуру, бюджет та джерела фінансування.
Наступним кроком в реалізації цього проекту стане розробка детальної Дорожньої карти із запуску роботи фінансового омбудсмена, уточнення організаційної структури та деталізація процедур. З цією метою досягнуто домовленості щодо збору необхідної статистики та подальшої участі НАБУ в проекті.
Доречно сказати, що органи досудового врегулювання спорів між фінансовими установами та споживачами вдало функціонують у 40 країнах світу. Наприклад, у Вірменії, Австралії, Великій Британії та Нідерландах фінансовий омбудсмен є єдиним для всього фінансового сектору. В Бельгії, Канаді, Італії, Польщі, Швейцарії – це окремий орган для одного або більше сегментів фінансового ринку. У формі комітету зі справ захисту прав споживачів омбудсмен представлений у Данії та Швеції, в якості департаменту скарг у складі фінансового регулятора на Мальті та в Іспанії. У Латвії та Литві він функціонує в рамках державного органу із захисту прав споживачів.
Загалом у країнах ЄС успішно функціонують понад 50 підходів із позасудового врегулювання спорів у сфері фінансових послуг.
Інші статті розділу