У більшості розвинутих країн світу процедура стягнення та реалізації нерухомого майна по простроченим іпотечним кредитам займає декілька місяців, так як в цих державах кредитор має право забрати та продати заставне майно без довготривалих судових розглядів та судових виконавців. Натомість, в Україні процес стягнення, як правило, триває роками, з трьома судовими інстанціями та продажем майна у виконавчому провадженні. Складна, тривала та дуже затратна процедура стягнення предмету іпотеки не дозволяє банкам ефективно вирішувати питання проблемних кредитів та відповідно стримує розвиток іпотечного кредитування.
1. Щодо направлення вимоги іпотекодержателя боржнику.
Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 25.12.2015 р. № 1127 (пункт 61), на відміну від Закону України "Про іпотеку" (стаття 35) передбачає необхідність підтвердження іпотекодержателем державному реєстратору факту отримання іпотекодавцем та боржником вимоги, а не відправлення іпотекодержателем такої вимоги. Це призводить до неможливості використання іпотекодержателями позасудового врегулювання заборгованості у випадках, коли іпотекодавці та боржники свідомо не отримують вимоги. Потребуються внесення змін до постанови КМУ № 1127.
2. Щодо вчинення виконавчих написів нотаріусів.
Постанова Кабінету Міністрів України № 1172 від 29.06.1999 "Про затвердження переліку документів, за якими стягнення заборгованості провадиться у безспірному порядку на підставі виконавчих написів нотаріусів" не встановлює чітко визначеного переліку документів, необхідних для вчинення виконавчих написів, а також містить неточності, що дозволяють різне трактування одних і тих же норм. Це призводить до масових оскаржень в судовому порядку законності вчинених нотаріусами виконавчих написів, тобто створює для кредиторів ризики при використанні такого інструменту. Потребуються внесення змін до постанови КМУ № 1172.
- Постановою КМУ № 189 від 26.03.2020 внесено зміни до Постанови КМУ № 1127 про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень, зокрема, до пункту 61, якими уточнено перелік документів, що подаються для держреєстрації права власності на підставі договору іпотеки.
- Пропозиції щодо удосконалення механізму вчинення виконавчих написів нотаріусів внесені до Мін'юсту.
05.04.2019
22.02.2018