Відкрите звернення Незалежної асоціації банків України до Об'єднання фінансових установ

Відкрите звернення Незалежної асоціації банків України до Об

Незалежна асоціація банків України (НАБУ), представник банківської спільноти, що об’єднує більше 96% активів банківської системи, звертається до Об'єднання фінансових установ (ОФУ) щодо Законопроекту № 2413а (про СПЛІТ).

Видається дещо дивним те, що ОФУ тільки сьогодні звернула увагу на окремі норми законопроекту про СПЛІТ, робота над яким ведеться вже понад 3 роки.

НАБУ бере участь у цій роботі від початку – ми провели опитування банків, опрацювали надані зауваження. До Вашого відома, НАБУ також висловлювала занепокоєння з приводу передбачених у Законопроекті про СПЛІТ змін у регулюванні діяльності фондів фінансування будівництва (ФФБ), і звернулась до Парламенту з пропозицією щодо врегулювання діяльності банків-управителів ФФБ та захисту інтересів учасників цих фондів.

Ми зокрема наполягали на необхідності надання банкам – управителям ФФБ/ФОН права продовжувати здійснювати цю діяльність після набрання чинності Законом про СПЛІТ до закінчення функціонування вже створених фондів та/або до виконання всіх зобов`язань перед їх учасниками. Відповідне звернення було направлене до ВРУ листом від 22.10.2015 №2948-22/10. Парламент врахував думку НАБУ при підготовці законопроекту до розгляду у другому читанні.

На жаль, унаслідок криз 2008-2009 та 2014-2015 років з ринку пішло надто багато представників як банківської, так і будівельної галузі, які виявились неспроможними прозоро працювати і сумлінно виконувати власні зобов’язання перед клієнтами. Отже, ринок управління ФФБ втратив системну важливість для банківського сектору (з огляду і на кількість його учасників, і на частку коштів ФФБ у сукупних пасивах банків, і на частку доходів від управління у їх сукупних доходах).

Іншим наслідком минулих криз стали надзвичайно жорсткі зміни у банківському регулюванні, які дозволили зміцнити банківську систему, і які, до речі, не торкнулись небанківського фінансового сектору.

При цьому для нас є очевидним, що світові тенденції розвитку фінансових ринків, які вказують на поступове але невпинне освоєння традиційних банківських сервісів небанківськими установами та фінтех-стартапами. Україна не залишатиметься осторонь цих процесів – кілька законопроектів за цією тематикою вже зареєстровані у Парламенті, будуть з’являтися й інші.

Ми також чітко розуміємо, що якщо наявна сьогодні нерівність у регулюванні діяльності банків та небанківських гравців фінансового ринку не буде ліквідована якнайшвидше, - уже невдовзі фінкомпанії зможуть надавати клієнтам банківські послуги зручніше ніж банки, дешевше ніж банки, та майже безконтрольно. У той же час банки змушені постійно нарощувати капітал, будувати багаторівневі системи управління ризиками та комплаєнс, платити мільйонні штрафи за будь-які порушення і звільняти ТОП-менеджерів, які не змогли ці порушення попередити.

І найбільше від такої регуляторної нерівності постраждають користувачі банківських послуг та невеликі банки, які вистояли під час ідеального шторму, але можуть не витримати конкуренції із суміжним слабко врегульованим сектором. Хочемо наголосити, що збереження таких банків на ринку є одним з пріоритетів НАБУ.

Тому, попри певні недоліки законопроекту про СПЛІТ, банківська спільнота переконана у необхідності його ухвалення, адже він спрямований у першу чергу на усунення прогалин у регулюванні фінансового ринку та створення рівних умов конкуренції між його учасниками.

Натомість, ми усвідомлюємо, що останні зміни у регулюванні банківського ринку спонукають окремих його учасників наважуватися на нелегкі рішення, припиняти банківську діяльність та зосереджуватись на розвитку у межах більш спеціалізованих ринкових ніш.

Зрештою, власники та співвласники кожного банку мають будувати стратегії та діяти відповідно до своїх пріоритетів та можливостей.

Наше завдання – не допустити, щоб такі рішення диктувались нерівними умовами конкуренції гравців на фінансовому ринку.