Вже не тільки євробляхи: Чому в Україні зросли продажі нових автомобілів

Вже не тільки євробляхи: Чому в Україні зросли продажі нових автомобілів

Протягом останніх трьох років в Україні спостерігається зростання обсягів продажу нових автомобілів. Якщо в 2015 році було продано 46 тис. нових автомобілів, то за минулий рік – практично вдвічі більше ( 80,3 тис.). Втім, оптимістична статистика зовсім не пов'язана з поліпшенням добробуту українців. Вона є лише відбиттям розшарування (яке триває після кризи 2014 року) суспільства, стосовно якого все більш актуальна приказка: кому супчик рідкий, а кому перли дрібні.

У січні нинішнього року українці купили 6,62 тис. нових легкових автомобілів, що на 40,6% більше, ніж у січні минулого року, повідомив у Facebook генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко. "Ринок нових автомобілів зростає незважаючи на крики "зрада". Я підтверджую свій прогноз, що до 2018 року буде продано щонайменше 100 тис. нових автомобілів", - запевнив Назаренко.

В AUTO-Consulting зростання продажів у січні пояснюють курсовою "лихоманкою": побоюючись подальшого підвищення курсу долара, покупці, які вже були готові до покупки, ухвалювали рішення швидше. До того ж багато замовлень на авто було зроблено ще до Нового року, а в січні вже закривалися самі угоди, відзначили в інформаційно-аналітичній групі. Сума покупок нових автомобілів у січні склала 190 млн дол. без урахування вартості додаткового обладнання, повідомляє сайт продажу автомобілів RST.ua (за його даними, у січні було продано трохи менше автомобілів – 6,5 тис. штук). "Найбільше грошей на легкові машини витратили в столиці – понад 75 млн дол. Крім цього, в Києві купували одні з найдорожчих автомобілів – середня вартість перевищила 33 тис. дол. (890 тис. грн)", – повідомили RST.ua. У Харкові, Дніпрі та Одесі витрати на нові автомобілі перевищили 12 млн дол., в інших регіонах сума покупок була менш ніж 10 млн дол.

Відзначимо, що зростання обсягу продажів нових автомобілів за останні три роки є тенденцією, сказав у коментарі 112.ua Олег Назаренко. За його даними, у 2015 році за рік було продано 46 тис. нових автомобілів, у 2016 році – 60,5 тис., а за весь 2017 рік – 80,4. "Щоправда, якщо порівнювати ці дані з показниками минулих років, то говорити про відновлення колишніх обсягів не доводиться. Для прикладу: у 2009 році було продано 631 тис. нових автомобілів", - зазначив гендиректор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів. Відзначимо, що в 2012 році цифра впала до 217,4 тис. автомобілів. Також відзначимо, що за даними AUTO-Consulting, Україна в 2017 році за обсягами продажів нових автомобілів опинилася лише на 23-му місці в Європі: у п'ятірці країн-лідерів - Німеччина, Британія, Франція, Італія і Росія.

 

alt


Імпорт б/в автомобілів наздогнав ринок нових

Експерти відзначають, що на тлі зростання обсягів продажів нових автомобілів обсяг їх виробництва в країні скорочувався, тоді як ринок б/в автомобілів, навпаки, зростав. "Виробництво автомобілів в Україні скорочується. За останній час закрився ряд заводів, було знято з виробництва ряд моделей автомобілів. Цьому сприяло, зокрема, ухвалення більш високих екологічних вимог", - сказав 112.ua Олег Назаренко.

За даними AUTO-Consulting, за підсумками 2017 року на український ринок прибуло 59 тис. старих легкових автомобілів, що майже втричі більше, ніж роком раніше. Водночас на ринку внутрішніх перепродажів старих авто зафіксовано стагнацію, а в багатьох сегментах навіть спад. Якщо проаналізувати обсяги та модельний ряд угод з уживаними автівками за останній рік, то поставки "свіжого" старого імпорту значно гальмують перепродаж аналогічних авто, а іноді роблять його неможливим без значного зниження ціни, повідомила інформаційно-аналітична група. У 2017 році вперше за багато років було зафіксовано ситуацію, коли імпорт вживаного автотранспорту (легкові + LCV повною масою до 3,5 т) практично наздогнав показник ринку нових автомобілів.

Зазначимо, що чимало нових і б/в автомобілів в Україну ввозять з використанням еврономеров, що дозволяє ввозити без сплати платежів за послуги розмитнення. 112.ua докладно описував схеми ввезення авто з так званими "евробляхами".

Саме автомобілі з еврономерами та імпорт підтриманих автомобілів за фактом знищили нижній ціновий сегмент українського авторинку, стверджують експерти. Крім того, вони - головні винуватці стагнації вітчизняного автопрому, розповів 112.ua директор інформаційно-аналітичної групи AUTO-Consulting Олег Омельницький: "Автомобілі вітчизняного виробництва було представлено переважно в нижньому ціновому сегменті і здебільшого це була продукція автозаводу ЗАЗ (ЗАЗ, Lanos, ЗАЗ Forza). Зараз на автомобілі цього підприємства припадає не більш ніж 1% в обсязі українського авторинку. За 2017 рік ЗАЗ випустив 1 600 одиниць автомобілів і продав 1 700. Для підприємства, потужності якого складають 150 тис. автомобілів на рік, це просто смішно. Це на рівні 1% виробничої потужності".

"Євробляхери складають конкуренцію вітчизняному автопрому, адже це ціновий сегмент тих же Lanos, Cherry. Якщо ж людина готова купити нове BMW, то на сегмент, в якому продаються евробляхи, вона не дивитиметься", - погоджується Олег Назаренко.

За даними Державної фіскальної служби, станом на 31 січня 2018 року в країні перебувало 425,4 тис. транспортних засобів з іноземною реєстрацією, із них з порушенням терміну, тобто за фактом незаконно, - 246,4 тис. автомобілів. Автомобілі з "евробляхами" ввозять переважно з Польщі (110,7 тис. автомобілів в 2017 році), Литви (51,7 тис.), Німеччини (19,8 тис.), Болгарії (14,1 тис.) і Чехії (13,1 тис.).

Які автомобілі купують українці


В обсязі продажів нових автомобілів домінують імпортні автомобілі – на їх частку припадало до 90% обсягу продажів, розповів 112.ua Омельницький. "Найбільше автомобілів в Україну ввозилося з Євросоюзу, Японії, Південної Кореї, Китаю, США і Росії. Причому використовується схема ввезення нібито з Білорусі, але реально везуть російські автомобілі. У Росії працює 23 автомобільних заводи, і купувати там дешевше", - додав Назаренко.

Основний обсяг продажів нових автомобілів в Україні припадає на моделі середнього цінового сегмента, говорить Омельницький. Це твердження переконливо доводить і статистика. За даними AUTO-Consulting, в січні, коли обсяг продажів нових автомобілів виріс майже на 40%, найбільш продаваною моделлю став Volkswagen Golf (вартість автомобіля в салоні в комплектації trendline - близько 500 тис. грн). З невеликим відривом лідирувала Toyota RAV4 (740 тис. грн у базовій комплектації) і Toyota Camry (820 тис. грн).

 

alt


"На продажу автомобілів нижнього цінового сегменту (до 15 тис. євро – близько 500 тис. грн) припадало менш ніж 10%. Основу продажів у цій ціновій категорії становили Renault Duster і Renault Logan. Ці автомобілі переважно вибирали юридичні особи. На сегмент преміальних автомобілів припадало близько 8% в обсязі продажів нових автомобілів. Причому критерієм, за яким ми відносимо автомобілі сегмента, є навіть бренд, а не ціна. Йдеться про автомобілі Mercedes, BMW, Audi, Lexus, Infiniti, Porsche, Land Rover, Jaguar, Volvo. Наприклад, невеликі автомобілі, такі як Audi 1 або Mini Cooper, можуть коштувати 30 тис. євро, а позашляховики починаються від 50-60 тис. дол. Але основним фактором, підкреслю, все ж є бренд", - розповів 112.ua Олег Оленицький.


Зазначимо, що за даними RST.ua і AUTO-Consulting, Toyota була лідером продажів серед нових автомобілів та протягом сього 2017 року, причому найбільш продаваними були всі ті ж Toyota RAV4 і Toyota Camry. На другому місці тримався Volkswagen Golf. Після Renault Duster і Skoda Rapid на 6-му і 7-му місці за обсягами продажів перебували Nissan Qashqai (540 тис. грн), а також Kia Sportage (625 тис. грн).

 

alt

 

Директор AUTO-Consulting підкреслив, що про загальний добробут і поліпшення фінансового становища українців нині говорити не доводиться - тільки певних верств. "Я хочу підкреслити, що є показовим: в обсязі продажів нових автомобілів близько 40% продажів припадає на юридичні особи. Фізособи в більшості орієнтовані або на б/в автомобілі, або на авто з "евробляхами", що відбиває загальний нерайдужний стан справ в економіці", - сказав Оленицький.

Автокредити завмерли

У попередні роки потужним драйвером для розвитку авторинку було банківське кредитування на придбання нових автомобілів, відзначили експерти. "Зараз на нові автомобілі, придбані у кредит, припадає не більш ніж 15% ринку, що, безумовно, є досить низьким відсотком. У 2007-2008 рр. показник доходив і до 40-45%", - сказав Олег Оленицький, зазначивши, що банки пропонують кредити під високі ставки, плюс автокредитування доступно тільки в гривні. Також, на думку експерта, люди зараз набагато обережніші з кредитами після кризи 2008 року.

Зниження обсягів автокредитування в 2014-2016 рр. відбито і в статистиці Нацбанку, сказала виконавчий директор Незалежної асоціації банків Олена Коробкова. Основними причинами, за її словами, були економічна криза, девальвація гривні, зниження реальних доходів населення, а також збільшення ставок (за кредитами, - ред.). Експерт зазначила певне пожвавлення в секторі банківського кредитування купівлі авто в 2017 році. На її думку, це було пов'язано з тим, що ставки за кредитами трохи знизилися.

 

alt


"У зв'язку з поступовим зростанням реальних доходів населення та підвищенням соціальних стандартів державою, в 2018 році платоспроможність буде зростати, а одночасно з цим і попит на кредити", - повідомила Коробкова. Водночас виконавчий директор Незалежної асоціації банків зазначила, що якщо не відбудеться кардинальних змін, темпи зростання сектору не будуть оптимістичними: як і всі види споживчого кредитування в країні, його буде стримувати жорстка монетарна політика НБУ.

Олена Голубєва