
Перший віце-прем'єр Степан Кубів хоче, щоб Національний банк України поділився з урядом своїми повноваженнями в сфері монетарної політики. Про це він заявив на засіданні Кабінету Міністрів у середу. "Параметри інструментів монетарної політики, коли ми говоримо про облікову ставку, цільовий рівень інфляції, монетарні агрегати повинні затверджуватися щорічно Радою фінансової стабільності", - сказав він.
Кубів поставив під сумнів необхідність в настільки великій незалежності центробанку. "Ми не повинні сьогодні будувати ту чи іншу незалежну установу від держави, від уряду, від Верховної Ради. Ми повинні разом працювати в цьому аспекті", - сказав він.
Згадана Кубівим Рада фінансової стабільності (РФС) - орган, створений президентським указом ще в березні 2015 р. Тоді було затверджено і положення про раду, згідно з яким в його склад входять керівники НБУ, Мінфіну, Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку, Нацкомфінуслуг і Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
Згідно зі звітом РФС, за період з квітня 2016 по березень 2017 рр. було проведено сім засідань, в тому числі два - позачергових. А оскільки рішення ради, згідно з положенням про цей орган, мають рекомендаційний характер, то він переважно "схвалював", "рекомендував" і "радив".
Опитані "ДС" експерти по-різному оцінили пропозицію першого віце-прем'єра. "Це досить прогресивна пропозиція, і вона здатне забезпечити" змичку "політики Мінфіну і НБУ для досягнення цілей макроекономічної стабільності", - вважає фінансовий експерт Олексій Кущ. Він навів приклад США, де є такий термін, як "Treasury", який позначає управління казначейськими операціями. "Наявність такого органу призведе до більш скоординованої політики і унеможливить численні випадки розбалансування курсу національної валюти та інфляції через неузгоджені дії Мінфіну і НБУ", - зазначив Олексій Кущ.
Однак з ним погодилися не всі. Фінансовий експерт Андрій Блінов назвав цю ініціативу дурістю, і здивувався, що вона прозвучала від людини, які кілька місяців сама була головою НБУ (Степан Кубів очолював НБУ з лютого по червень 2014 р). "У всьому світі мандат проведення грошово-кредитної політики має центробанк. Голова НБУ особисто несе політичну відповідальність, але при цьому в багатьох країнах світу існує багатоступенева процедура призначення і звільнення цієї людини, щоб забезпечити незалежність роботи правління центробанку. Інше питання, що НБУ повинен тісно координувати свою політику з урядом і Мінфіном. Оскільки і главу НБУ, і главу уряду, як і членів уряду затверджує парламентська більшість, кардинальних протиріч між ними бути не повинно ", - вважає Андрій Блінов.
На думку заступника директора Центру економічної стратегії Марії Репко, сьогодні норма, що центральний банк повинен бути підконтрольним уряду в своїй монетарній політиці, з точки зору економічної науки сильно застаріла. «Саме залежний від уряду центральний банк зробив величезний внесок в гіперінфляцію 1990-х. Нагадаю, що тоді батьки сьогоднішніх 30-літніх на кухнях різали пачки рожевих купонів, а бабусі стояли в чергах за соняшниковою олією, тому що вона могла зберігатися кілька місяців - за цей час її ціна подвоювалася або потроювалася. Тоді Національний банк вбивав економіку безконтрольним друком грошей, тому що уряду потрібно було підтримувати окремі галузі економіки або виконувати бюджет. Тоді Україна була зовсім молодою країною, ніхто просто ще не знав, а як потрібно, як правильно. Зараз же до наших послуг - величезний накопичений роками досвід і власних, і зарубіжних граблів, описаний і акуратно каталогізований вченими-економістами», - зазначила вона.
На думку Марії Репко, профільний віце-прем'єр передусім повинен розуміти цінність незалежного Національного банку для економіки - як умови макроекономічної стабільності, базису, без якого неможливе ніяке зростання і розвиток, скільки «точок зростання" не намалюй.
Олександр Крамаренко, головний редактор "Деньги.UA", вважає ініціативу Кубіва грубим порушенням закону про Нацбанк. "Це ставить під удар інституційні спроможності Нацбанку і викличе жорстку реакцію з боку міжнародних фінансових організацій. Так як незалежність НБУ - це гарантія невикористання емісійних інструментів для фінансування дефіциту держбюджету і гарантія (нехай і недосконала) недопущення просто крадіжки емісійних ресурсів", - зазначив він.
Джерело: ДС