Змішана система виконання судових рішень почала діяти

Змішана система виконання судових рішень почала діяти
Реформа системи виконання судових рішень виведе судочинну систему на новий рівень. А від нових прозорих та зрозумілих правил гри виграють як державні, так і приватні виконавці. Про це говорили під час конференції НАБУ «Змішана система виконання рішень. Перспективи та ризики», яка проходила 13 грудня в Києві

Реформа системи виконання судових рішень назріла вже давно, про що свідчить невтішна статистика. За підрахунками Державної виконавчої служби в Україні виконувалося не більше 30% судових рішень.

«Натомість учасники ринку дають більш песимістичні дані. За їхніми спостереженнями та підрахунками в кращому випадку виконувалося бодай 4% судових рішень, - говорить Олена Коробкова, виконавчий директор Незалежної асоціації банків України. - Тому ідею впровадження інституту приватного виконання рішень Асоціація підтримувала задовго до внесення на розгляд Верховною Радою відповідних законопроектів. Під час спільних робочих зустрічей зі Світовим Банком ми обговорювали концепцію закону та необхідність його прийняття.


Важливо, що переважна більшість пропозицій, запропонованих банківською спільнотою, були прийняті, а восени нарешті ці закони вступили у дію». Мова йде про законопроекти № 2506а «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів» та № 2507а «Про виконавче провадження», які вступили в дію 5 жовтня 2016 року. На думку експертів Асоціації, прийняті закони дозволять підвищити якість та швидкість стягнення, що відповідно посилить значення правосуддя в Україні та підвищить інвестиційну привабливість держави.
 
«Це реформа не для приватних виконавців, це комплексна реформа системи виконання судових рішень. Для якісного впровадження ми розбили її імплементацію на декілька блоків. В першу чергу для старту реформи необхідно було розробити та прийняти необхідні нормативні акти. Що було зроблено за виключенням деяких підзаконних актів, але ці питання наразі вирішуються», - зауважив Сергій Шкляр, заступник Міністра юстиції з питань виконавчої служби.

Другий блок комплексної реформи – це підготовка процесу навчання та іспиту для приватних виконавців. Інститут права і післядипломної освіти, який працює при Мінюстиції, буде готувати майбутніх виконавців протягом місяця. Одночасно можуть навчатися три групи по 80 осіб в кожній. Ті особи, яким не потрібно проходити стажування (адвокати, нотаріуси, колишні керуючі, державні виконавці), можуть перейти відразу до складання іспиту.

В процесі іспиту автоматично виключається людський фактор, тому що комп'ютерsm_system обирає для складаючого низку питань, на які він має відповісти. А також ситуативні та практичні завдання, які потрібно розв'язати, і вийти на проект процесуального рішення з тих, які приймають приватні або державні виконавці. Іспит буде тривати 4 з половиною години.

За словами Сергія Шкляра, реформування торкнулося і питання винагороди для виконавців. Тепер приватні виконавці будуть отримувати 10% від фактичного стягування, а державні - 2%. Така різниця у відсотках пояснюється тим, що державні виконавці не мають сплачувати податків, заробітну плату своїм робітникам, членські внески в асоціаціях, платити за рекламу та інше.

Додаткова мотивація для державних виконавців – статус державних службовців. «Ми зробили адекватну мотивацію як для державних, так і для майбутніх приватних виконавців, якої до речі в Україні ніколи не було. Нова нагорода почала нараховуватися фактично після 5 жовтня і вже зараз ми бачимо, як покращилась робота державної виконавчої служби, піднялися показники в тому числі по виконавчому збору. Тому очікуємо від державних виконавців адекватної, вчасної та ефективної роботи в рамках правового поля, - вважає Сергій Шкляр. - В наступному році побачимо комплексну реформу в дії, де саме державні виконавці будуть грати з приватними на прозорому правовому полі за чесними конкурентними правилами».